Hebatnya seorang murabbi


Disatu ketika Umar Thelmisani menemani Imam Hassan Al Banna didalam satu  program ceramah yang di buat . Yang hadir menjangkau ribuan orang. Lantas Umar memerhatikan gelagak manusia yang hadir.Disamping ramai yang mendengar dengan penuh perhatian,  tidak kurang juga ada yang terlena , ada yang berbual-bual diantara satu sama lain, ketawa dan sebagai nya.Setelah selesai ceramah Umar dan Imam Hassan Al Banna pun pulang ke tempat penginapan. Umar lantas bertanya Imam Hassan Al Banna :
"Aku lihat ramai yang datang itu , ada yang berbual diantara satu sama lain, ada yang tidur,  seolah-olah tidak menghiraukan ceramah tuan.Kadang-kadang saya rasa seperti membuang masa sahaja memberikan ceramah kepada mereka...".
Imam Hassan Al Banna menjawab sambil tersenyum.

" Seandainya Allah memberi hidayah SATU orang sahaja dari yang ramai hadir ini kepada Islam , ia sudah cukup membahagiakan aku".

    Begitulah sikap seorang daie. Tidak pernah mengenal jemu, tidak pernah mengenal putus asa, tidak pernah merintih. Sebaliknya beliau cukup yakin dan optimis bahawa ada masa depan untuk Islam. Imam Hassan Al Banna bukan saha berceramah. Malah beliau sentiasa beribadah dan berdoa agar dakwah yang diberikan berkesan menyentuh hati-hati manusia, untuk menggerakkan hati manusia agar beriman kepada Allah.
      Setelah kembali ketempat penginapan, hari telah larut malam.Umar Telmisani dan Imam Haasan Al Banna bersiap sedia untuk tidur.Setelah beberapa lama, Umar tak mampu lena. Kata Umar, " Tiba-tiba aku lihat Imam Hassan Al Banna bangun, aku menegurnya kenapa masih belum  lena.kemudia beliau kembali merebahkan tubuhnya untuk tidur. Aku berpura-pura tidur. setelah beberapa lama aku lihat Imam Hassan Al Banna bangun. kali ini aku tidak menegurnya. Aku lihat dia pergi ke bilik air mengambil wudhu'  kemudian aku melihatnya dia mendirikan solat."

    MasyaAllah, betapa hebatnya seorang seorang daie, walau pun beliau  keletihan melaksanakan amal Islami, namun masih mampu bersujud kepada Rabbnya.Semoga contoh ini menjadi iktibar dan motivasi kepada kita InsyaAllah.



dmar

2 comments:

Diary Qol April 20, 2011 at 7:38 PM  

buku ni juga buku favourite along..best sgt perkongsian ini..

Mohd Ariff B. Abd Rashid April 21, 2011 at 2:35 AM  

Simpan buku tu baik..warna hijau tu kan?

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...