Kenangan di UKM 25 Tahun yang silam....manisnya nikmat ukhuwwah

Apabila direnung kepada potrait lama ini  memang sangatlah indah. Mengelamun fikiran mengimbau masa lalu. adakalanya merasa sayu hati ini.Dua puluh lima tahun yang lalu di Fakulti Perubatan UKM , bukan suatu jangka waktu yang pendek. Maklumlah kita pernah bersama, makan bersama, beriadah , usrah bersama, tamrin bersama. Memang indah. Hanya Allah yang tau betapa indahnya nikmat ukhuwwah yang Allah campakkan didalam hati kita.Masihkah kita ingat kalau kita makan bersama di kantin atau kedai makan, berebut-rebut untuk membayar dahulu.Siapa yang berjaya dapat bayar, dia akan tersengeh kepuasan. Benarlah ..tingkat tertinggi erti persaudaraan adalah mengutamakan saudaranya melebihi dari dirinya sendiri .Itulah yang dinamakan "ithar"Kita pun biasa berbincang mengenai erti sebuah persaudaraan dalam Islam. Bagaimana Rasulullah mempersaudarakan golongan muhajirin dan ansor. Bagaimana kasihnya sahabat-sahabat Rasulullah kepada baginda?

Apabila melihat potrait silam, mahu rasanya  saya kembali muda semasa berada di kampus.Mahu bersama sahabat-sahabat sekelian, Bolehlah bersama makan didalam talam.Boleh menatap AlQur'an bersama, kita berbincang tentang seerah Rasulullah dan sahabat baginda.Semua perjalanan yang kita lalui sentiasa berbentuk tarbawi. Membentuk dan mendidik hati untuk beriman kepada Allah.Saya masih ingat apabila saya pernah dalam kesulitan kewangan. Rasa malu nak pinjam dengan sahabat. Lalu saya pinjam wang kawan saya yang tidak terlibat didalam "lingkaran" yang sama-sama kita bina.Namun apabila seorang sahabat saya Sdr Rushdi Ramli tau, dia lantas memanggil saya.Dia tanya saya,"
" Kalau anta dalam kesusahan, kalau taknak menyusahkan  sahabat, anta nak susahkan siapa lagi?"
Soalannya berbentuk tarbawi... Berdesing telinga dibuatnya. Baru saya faham, kalau kita dalam kesusahan, orang yang pertama tempat kita mengadu hal adalah sahabat-sahabat kita.Saya masih ingat sahabat kita Zurin Adnan sanggup tidak balik semasa cuti kerana bagi kuliah untuk membantu rakan-rakan kita yang membuat perperiksaan ulangan.Ukhuwwah yang cukup tinggi.

    Saya masih ingat, betapa gigihnya Akhie Mazlan Jamaan menziarahi bilik saya dengan penuh rasa mahabbah (kasihsayang). Tanpa jemu-jemu bertanya tentang iman saya.
"Apa kabar iman abang Arif hari ini ? " Inilah soalan yang diajukan kepada saya .

Pernah beliau tidur dibilik saya. Apabila waktu subuh tiba, dia keluar dari bilik perlahan-lahan.Kemudian saya mendengar suaranya melaungkan  azan dari musalla. Beberapa minit kemudian, saya terdengar pintu bilik saya diketuk orang.
" Abang Arif...bangun...solat subuh..."  Itulah suara akhie Mazlan memanggil saya
Saya sungguh kagum dengan sikap beliau.
Apabila saya sampai ke musalla, dia pula yang menjadi imam solat subuh.
MasyaAllah, syahsiah yang telah ditunjukkan beliau benar-benar menyentuh hati saya. Sesuatu yang cukup unik.

Akhie Rushdi Ramli merupakan naqib saya yang pertama. Seorang yang cerdas, sangat berhati-hati dalam pertuturan, mudah mesra dan sentiasa mengambil berat tentang diri saya.Saya cukup bahagia mengenai antum. Saya masih ingat didalam program-program kita, kita sering diingatkan, kita mesti hidup untuk Islam, jangan smpai kita dilalaikan oleh dunia, jangan sampai bahtera dakwah meninggalkan kita. Semasa graduate kita pula sering diingatkan : kita mesti duduk dalam tarbiyah, jangan terpedaya dengan pangkat dan kekayaan, jangan sekali-kali tinggalkan agenda Dakwah dan Tarbiyah. Itulah janji setia kita. Kita seolah-olah berjanji kepada Allah agar kita akan meneruskan kerja kerja besar ini, kerja-kerja para Nabi dan Rasul.

Kini Nasa dan Amal dah jadi pensyarah, Mazlan bertugas di Johor dan Rushdi Ramli dan jadi orang besar Kementerian Kesihatan Malaysia.Kehidupan sebagai "student Medik" telah lama berlalu. Kalau dulu semua kurus-kurus (terutama bila wang biasiswa lambat masuk), tapi kini semua montel-montel. Telah memiliki ekonomi yang kukuh.Tidak pernah terbayang oleh saya kita akan bertemu semula..melalui facebook. Namun saya amat rasa bahagia kerana kita masih sebuk berusaha mengotakan janji setia kita kira-kira 25 tahun yang lalu. Setia bersama Islam. Apa lagi yang kita mau...kedudukan ? pangkat ? wang ?.. semuanya telah melimpah ruah pemberian dari Allah. Yangpenting  kita perlu  muhasabah apakah  bekalan kita untuk bertemu Allah ?. Biarlah semakin tubuh dijamah usia, semakin laju pecutan kita untuk memburu redhaNya. Menjunjung tinggi kerja-kerja mulia. Kita perlu sama-sama terjun di medan amal, bukan lagi menjadi penonton setia dipinggiran gelanggang perjuangan. Sesungguhnya saya amat bersyukur akan nikmat yang Allah kurniakan, menemui jalan ini. Ketahuilah....Antum  adalah pembimbing  saya di peringkat awal lagi sehingga saya mengenal erti kehidupan yang sebenarnya dan dapat istiqamah sehingga ke hari ini."Ya Allah kurniakanlah sahabat-sahabat ku ini dengan kebaikan dan rahmat dariMu"   Sesungguhnya saya amat menyayangi kalian.

dmar

2 comments:

izwah October 27, 2010 at 5:36 PM  

Indahnya ukhwah yang terbina oleh pakcik dan sahabat-sahabat. hingga ke anak cucu masih kekal ingat mengingati. itulah ukhwah fillah yang hnya keran Allah. mudah-mudahan hingga ke syurga-Nya. ameen..

Mohd Ariff B. Abd Rashid November 14, 2010 at 4:07 PM  

T.kasih Izwah kerana sentiasa setia membaca blog pakcik.

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...