Pertemuan yang membahagiakan ...!!!

Bertahun menatap wajah yang sama hampir setiap minggu.Tak pernah rasa jemu, tak pernah berselisih faham, tak pernah tarik muka masam dan tak pernah menyesal dengan terjalinnya ikatan ini, ikatan ukhuwah Fillah. Malah seandainya 2 -3 minggu tidak menatap wajah sahabat , akan terasa kerinduan, terasa seolah-olah kehilangan sesuatu yang berharga, terasa berada jauh dan seakan-akan terlalu lama tidak bertemu. Inilah perasaan saya .Walaupun kami  berbeza latarbelakang, meskipun sahabat-sahabat berada di puncak kerjaya masing, pangkat yang tinggi dan  sangat dihormati di kaca mata masyarakat., namun masing-masing masih mampu duduk bersama-sama. mereka menyerahkan hati-hati mereka untuk dididik dan di proses oleh manhaj tarbiyah Islamiyah.Mereka merendahkan hati-hati mereka untuk duduk bersama, menghafal ayat-ayat al Qur'an dan hadith, , mengupas mutiara dari tafsir Al Qur'an dan kitab-kitab muktabar dan  bertukar-tukar pandangan. Pemikiran hanya tertumpu dengan satu persoalan : bagaimana untuk meraih REDHA ALLAH, bagaimana untuk kita melayakkan diri kita untuk masuk syurga Allah.

     Saya terlalu bersyukur kepada Allah kerana masih diizinkanNya untuk duduk didalam suasana begini. Semoga Allah mengekalkan nikmat ini . Dua hari yang lepas kami bertemu seperti biasa. Salah seorang sahabat saya baru pulang dari Padang, Indonesia. Beliau bersama isteri dan anaknya pergi kesana bagi melaksanakan program Qorban di kawasan Pariaman. Daerah merupakan tempat kami menjalankan tugas misi kemanusiaan selama beberapa minggu disana ketika gempa bumi yang dahsyat melanda daerah tersebut kira-kira 3 tahun yang lalu.Kami berkongsi untuk korban seekor lembu. Peristiwa yang tak pernah saya menjuga , sabahat ini telah membawa pulang daging rendang yang telah dimasak disana , dihidangkankan kepada kami dimalam itu. MasyaAllah...!!! Program Korban jauh di negeri seberang, tapi  beliau masih ingatkan kami...Beliau masih ingat untuk membawa pulang masakan daging rendang yang enak untuk kami kecapi bersama disini. Suatu ungkapan yang indah yang beliau ungkapkan di malam tersebut " Ukhuwwah ni tak cukup kita perkatakan, atau kita baca melalui buku, tapi perlu dirasai oleh jiwa. Seperti kita memakan buah anggur. Sukar untuk kita cerita kepada orang lain macam mana  rasa buah anggur melainkan kita memakannya sendiri".

          Seorang sahabat lain menambah, " Sebab itu kita perlu merendahkan hati dan jiwa kita untuk dididik dan diproses dengan keimanan, barulah akan lahir ukhuwah sejati". Walaupun mereka telah memiliki title "Professor", namun beliau masih merasakan perlu kepada "didikan hati" dan "memproses jiwa". Saya tanya dia " Masih perlukan kita tekankan permasalahan "didik hati" dan "memproses jiwa" sedangkan kita telah lama berada dalam jemaah Islam ? "
     Kini ramai dari pekerja-pekerja Islam yang merasakan kerja-kerja mendidik hati sebagai perkara yang remeh, zaman itu telah berlalu, kita harus berfikir tentang bagaimana untuk kita mendapat kuasa politik dan kepimpinan negara, berfikir untuk mencari jalan untuk menambah ahli jemaah kumpulan masing-masing sehingga melampaui batas-batas ukhuwah. Berlaku rentetan dikalangan kumpulan Islam sebagai "mencuri ahli". Sehingga subur perasaan yang kurang sehat di jiwa sesama saudara Islam, subur sifat berprasangka buruk sesama kumpulan Islam. Ketika itu tergadailah sifat kasihsayang sesama muslim.Semua orang tahu akan hadith yang bermaksud : " Tidak sempurna iman sesaorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya , sama seperti dia mengasihi dirinya sendiri"
Seminima perasaan ukhuwah adalah bersangka baik sesama muslim dan sehinggi-tinggi darjat ukhuwah adalah dengan mengutamakan saudaranya melebihi dirinya sendiri.
  Kemudian sahabat saya menyambung ucapannya "Kalau boleh kita mesti sentiasa "promote" perkataan "didikan hati" dan "PROSES JIWA" .Jangan sekali-kali jemu memperkatakan dan memperingatkan perkataan ini."
   Saya sangat bersetuju dengan pandangan beliau.Kita "proses" tarbiyah yang tidak betul, tentu natijahnya tidak seperti yang diharapkan. Pernah seorang ustaz memberi tau saya ketika beliau cuba mengendalikah usrah sayap pimpinan pemuda di dalam sebuah jemaah Islam. Dia menceritakan tentang haramnya rokok.Apabila usrah itu berakhir, seorang ahli yang duduk disebelahnya lantas terus menghisap rokok dan terus meniupkan asap ke arah muka ustaz tersebut. Peristiwa ini berlaku mungkin berpunca dari murabbi yang kurang berhikmah dan tiada penyerahan hati anggota untuk dididik.

Sahabat saya menambah lagi dengan satu lagi analogi yang cukup menarik.
    " Kalau kita naik kapalterbang mengatasi ketinggian awan, kita tak akan dapat merasai nikmat basah ditimpa hujan. Kita hanya dapat merasai nikmat "ditimpa hujan" apabila kita sanggup meletakkankan diri kita di bawah awan. Ukhuwah sukar di nikmati kita merasai kita lebih dari orang lain, merasa kita hebat. Tetapi nikmat ukhuwah hanya dapat kita rasai jika jita sanggup merendahkan hati-hati kita sama level dengan semua orang"

  MasyaAllah....pertemuan yang amat membahagiakan. Di akhir pertemuan dimalam itu , kami dihidangankan dengan satay yang enak dan rendang dari Padang Indonesia. "Ya Allah, Engkau kekalkan ikatan hati-hati kami demi memburu redhaMu".

Semoga perkongsian ini dapat kita menafaatkan. Yang baik itu dari Allah dan yang segala kelemahan itu datangnya dari diri saya sendiri.

   

0 comments:

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...