Muhasabah Diri...Bijak Memenafaatkan Peluang....Bah 2

       



Sesungguhnya orang yang bijak dan cerdas adalah orang yang cerdik memenafaatkan masa yang berlalu di tukar menjadi ibadah (pahala).Kita menaiki kereta ke pejabat, urusan keluarga dan sebagainya, namun masa berlalu begitu sahaja. Sedangkan masa itu kita boleh melakukan banyak aktiviti.
Kita boleh berzikir, berfikir, membaca atau mendengar Al Qur'an, beristighafar (Rasulullah saw beristighafar sekurang-kurangnya 70 x sehari) . Ada kawan saya yang merakamkan hadith-hadith dan ayat-ayat al Qur'an yang pendek-pendek dan mudah didalam handphonenya.Dia kata , dia akan selalu mendengarnya apabila dia berseorangan terutama ketika memandu. Akhirnya dia telah mula dapat menghafalnya. Disamping itu dia "download" ayat-ayat suci Al Qur'an dan ceramah-ceramah agama.Cuba kita bayangkan betapa beruntungnya dia. Masa yang sepatutnya berlalu begitu saja, dapat dimenafaatkan  untuk  mengingkatkan hafalan, amalan dan ibadahnya. Dari nilai "sifar" dapat ditukar menjadi "pahala", yang sangat  berguna  kepada kita di akhirat nanti (walaupun nikmat syurga itu adalah dengan izin dan rahmat dari Allah swt jua)  
Alangkah ironinya, walaupun Allah beri  kita peluang untuk beribadah, sumber untuk berbuat kebaikan dan pahala, namun kebanyakan orang lebih suka mengisi handphone mereka dengan lagu-lagu hiburan yang melalaikan.
Sesungguhnya amat berbeza sifat orang-orang yang berwawasan tinggi dan  mengharapkan syurga  dengan orang-orang yang tidak berwawasan.

Cuba kita renungkan maksud sepotong hadith ini, : " Ahli syurga merasa sedih kerana masa-masa yang luput (semasa didunia) tidak diisi dengan berzikir kepada Allah azzawajalla" (Riwayat Tabrani dari Muadz)

Apabila saya lihat pada diri ini, alangkah banyaknya peluang membuat "pahala"   berlalu  berlalu begitu sahaja.
Ada kenalan saya kata , dia melatih diri dia untuk tidak meninggalkan solat "Dhuha". Saya tanya dia bagaimana dia boleh laksanakan sedangkan dia bekerja.Dia kata, " Di pejabatnya ada musalla,  bila saya ada peluang atau waktu minum saya disiplinkan diri saya untuk ke musalla bagi menunaikan solat sunnat dhuha. Kadang-kadang bila saya "outstation", saya singgah di masjid sebentar untuk solat dhuha, saat begitu saya cukup tenang dan bahagia bersama  Allah swt. Disaat orang lain sebuk dengan urusan dunia, saya dipilih Allah untuk sujud dihadapan Allah."

Sudah semesti untuk memiliki minda kelas pertama, kita sentiasa berfikir bagaimana kita dapat memenafaatkan peluang dan ruang yang kita ada untuk kita tukar menjadi ibadah yang ikhlas kepadaNya (ganjaran pahala).Biarlah kita didik hati dan jiwa kita untuk  sentiasa berhubung dengan Allah  swt, sentiasa mengingatiNya (berfikir). Biarlah kita menjadi pencinta akhirat. Menjadi seperti ahli syurga yang sentiasa merasa rugi apabila masa yang berlalu semasa didunia tidak diisi dengan berzikir kepadaNya . Adakalanya "hati " kita perlu dipujuk dan diasuh untuk membiasakan diri dengan memperbanyakkan ibadah kita kepadaNya.InsyaAllah dengan keikhlasan kita dan doa kita yang berterusan Allah akan mengasihi kita dan mengampunkan dosa-dosa kita.Ameen

DMAR



1 comments:

izwah October 27, 2010 at 5:39 PM  

sedih baca post ni.. diri ni banyak terleka oleh buai dunia. yang sementara..huhu. banyak yang perlu izwah muhasah kembali.

sejauh mana masa yang terbuang dengan sia-sia. huhu. thanks pakcik!

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

There was an error in this gadget

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...