SEHARI BERSAMA PEJUANG Siri Kedua

Ada sesuatu yang cukup menarik kenapa saya membawa Dr Syed Muhamad Haleem ke kelantan. Tidak pernah saya mendengar sebuah sekolah yang mengadakan program LL4G di peringkat sekolah. Tetapi inilah yang berlaku di Sekolah Menengah Agama Melor. Ia di anjurkan oleh Badan Dakwah dan Rohani  (BADAR). Pimpinan BADAR ini telah beberapa kali didedahkan dengan penerangan mengenai perjuangan pembebasan Palestin dan penderitaan di Gaza.Isteri saya mengajar di sekolah ini.Beliau juga adalah Guru Penasihat  BADAR sekolah. Mereka juga telah didedahkan dengan nasyid dari kumpulan Shoutul Harokah. "Palestina Tercinta" , "Gelombang Kehidupan", "Merah Saga" , "Cinta Pemuda" dan " Bingkai Kehidupan" . Apatah lagi mereka telah berpeluang menghadiri Konsert Shoutul Harokah di Balai Islam beberapa bulan yang lalu.Semangat mereka memang cukup berkobar. Oleh kerana ujudnya satu barisan pimpinan BADAR yang memahami situasi ini, maka mereka dengan penuh kesungguhan  telah mengadakan " Program LifeLine 4 Gaza,". ..Setinggi-tinggi tahniah diucapkan terutamanya kepada Amir BADAR , anakanda  Akram Solihin bin Zakaria. .Beliau adalah penggerak penting dalam menjayakan program yang besar ini.
Beliau dibantu oleh exco BADAR yang lain . Setinggi-tinggi ucapan terimakasih kepada Mudir sekolah Tn Hj Ramli bin Awang  yang telah memberi ruang kepada pelajarnya untuk mengadakan program tersebut.
  Alangkah gembiranya hati mereka apabila saya memberi khabar yang baik untuk mereka. Saya mengatakan saya akan membawa seorang anggota Konvoi Misi Kemanusiaan Ke Gaza ke SMKA Melor iaitu Dr Syed Muhammad Haleem bin Syed Hasaan dari HALUAN Malaysia. Mereka hampir tidak percaya. Hanya Allah yang tahu betapa gembiranya hati mereka mendengar berita ini.

  " Betul ke Abi nak bawa Dr Syed Muhamad Haleem ke sini..?"  tanya  Akram.
   " InsyaAllah betul Akram, Dr Syed Haleem dah setuju untuk datang..tiketnya Abi akan uruskan" jawab saya.

Dari riak wajahnya saya mengerti, dia cukup gembira.Pada awalnya mereka hanya merancang program LifeLine 4 Gaza secara sederhana sahaja. Tetapi suasana menjadi berubah apabila mereka tahu Dr Syed Muhamad Haleem akan hadir untu memberi ceramah pengalaman semasa menjadi tahanan tentera zionis.
Mereka telah mengadakan gerai-gerai jualan , barang-barang yang bertemakan Palestin seperti keset, T Shirt Palestin dan sebagainya, pameran mengenai penderitaan di Gaza. Satu yang paling menarik perhatian saya adalah Malam Kebudayaan Islam yang bertemakan palestin.

Pada malam persembahan itu,  bergemalah laungan takbir, bergemalah nasyid "Palestina Tercinta", bergemalah dewan Al Ghazali dengan nasyid , Bingkai Kehidupan, Cinta Pemuda, Gelombang Kehidupan"  Yang amat mengkagumkan saya adalah hampir semua pelajar yang datang turut bernasyid bersama. Mereka telahpun mengedarkan senikata nasyid-nasyid tersebut lebih awal.
 
   Saya telah diberi penghormatan pada malam itu untuk memberi sedikit tazkirah sebagai selingan kepada berbagai-bagai persembahan. Saya melangkah masuk ke dewan bersama dengan PK HEM Ustaz Alim. Terkejut....saya terpaksa melangkah sambil  memijak sebuah hamparan puteh menuju ke barisan hadapan dewan. Diatas hamparan putih itu dilakarkan lambang zionis. Antara tulisan diatasnya  "HANCUR ISRAEL"
"PEROSAK DUNIA"  " JOM TINDAS MEREKA"  dan sebagainya. Kemudian saya melalui sebuah gerbang , dan selepas itu kami melintasi hamparan permaidani merah"

PK HEM SMKA Melor , Ust Alim dan penulis sedang memijak lalu diatas hamparan zionis.



Apa erti semua ini ? Kenapa selepas kami pijak-pijak bendera Yahudi, kami berakhir dengan berjalan diatas permaidani merah yang indah....

Persoalan ini sentiasa bermain didalam hati saya. Kesokan harinya barulah saya mendapat jawapannya. Menurut isteri saya, mereka mengatakan : Hamparan puteh dengan slogan menentang yahudi :Kita menentang zionis habis-habisan. Permaidani merah melambangkan akhirnya Islam tetap menang.

Pn Hasnah Mohamed ,Guru Penasihat Program  LL4G SMKA Melor

Nasyid "Palestina Tercinta" bergema dengan penuh semangat




Puteri Naqibah BADAR




Persembahan oleh ALUMNI SMKA Melor

Gambar Kenangan bersama Putera SMKA Melor


Akram Solihin (kanan) ,Amir BADAR yang merupakan Pengarah LL4G SMKA Melor

Pada malam itu  hampir semua nasyid yang dipersembahkan adalah nasyid  Shoutul Harokah. Bergemalah dewan dengan laungan nasyid yang penuh bersemangat. Cukup hebat...cukup mantap...
Saya pula telah diberi kesempatan untuk memberi tazkirah mengenai Palestin selama sepuluh minit. Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada BADAR SMKA Melor, ia disambut dengan tepukan gemuruh dari seluruh pelajar.

Syabas diucapkan kepada semua yang terlibat didalam menjayakan program ini, InsyaAllah akan bersambung..

Catatan DMAR

3 comments:

terry bogart July 4, 2010 at 7:07 PM  

hu3.. kat johor masih lagi dalm peringkat perbincangan.. semoga dipermudahkan..

izwah July 5, 2010 at 10:21 PM  

salam.
Alhamdulillah cukup hebat dan mantap pejuang-pejuang Allah ini.

pemuda-pemudi harapan bangsa:)

izwah July 5, 2010 at 10:25 PM  

tahniah! teruskan usaha..

alangkah bagusnya jika ada program-program seperti ini lagi di kebanyakan sekolah-sekolah...

dapat beri pendedahan kepada anak-anak diperingkat sekolah sekaligus dapat menanam semangat perjuangan dalam diri mereka..

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...