HILAL ASYRAF MENYUNTIK SEMANGAT BARU DI KELANTAN

Hampir setahun saya mengenal Muhamad Hilal Asyraf bin Abd Razak melalui Facebook. Kemudian saya menyusuri penulisan beliau melalui blog beliau, kemudian melalui website beliau langit Ilahi.  http://ms.langitilahi.com  .Pada awalnya saya beranggapan beliau seorang remaja biasa seperti remaja-remaja lain.Mendapat populariti melalui penulisannya, novel-novelnya seperti Langit Ilahi, VT , Sinergi dan sebagainya. Dalam diam-diam saya menjadi peminat Hilal.

Majlis perkongsian pengalaman, dari kiri Tn Hj Mohd Nasir bin Saat (YPD Haluan Kelanta),
Sdr Hilal Asyraf dan penulis


Saya dapati beliau seorang yang cukup istimewa, cukup bersopan ketika menulis dalam facebook, neraca syara' sentiasa diutamakan. Saya amat jarang berurusan dengannya melalui facebook, tapi saya sentiasa mengikuti perkembangannya.Ada juga saya ambil beberapa tulisannya untuk dimuatkan didalam blog saya ini dengan izin.


                                                       Sebahagian dari akhwat yang hadir




Pada hari jumaat lalu (16/7/10), Allah izin saya dapat bertemu Hilal Asyraf di Sekolah Rendah Ugama Al Hilal di Kota Bharu. Saya memeluk beliau. Saya memperkenalkan diri dan dia memang ingat kepada saya melalui facebook.Walaupun kali pertama saya bertemu, tapi kemesraan yang dirasai seolah-olah kami telah lama berkenalan. MasyaAllah...Indahnya nikmat ukhuwah Islam yang dinikmati...Saya tidak menyangka Hilal seorang remaja yang peramah dan cepat mesra, cukup sopan dalam perbualan dan sentiasa merendahkan diri. Inilah hasil tarbiyah yang beliau rasai selama 7 tahun di Maahad Tarbiyah Islamiyah (MATRI) di Perlis melanjutkan pelajaran ke Jordan.Corak tarbiyah Islam yang lebur didalam jiwanya. Hatinya kaya dengan kasihsayang, cinta yang mendalam kepada dakwah Rasulullah saw.



                              Dari kiri : Adik Faiz, penulis, Hilal, akhie Abd Razak dan Cikgu Ramli

Ada beberapa ungkapan yang amat menarik perhatian saya:

" Kita apabila sebut perkataan "cinta" selalu kita kaitkan dengan "kahwin", mana Hilal boleh kahwin dengan pakcik-pakcik, dengan makcik-makcik....Jadi apa makna "Cinta" bagi Hilal, bagi Hilal ia mempunyai makna yang besar. Cinta bagi Hilal , when I say I love you sama maknanya "saya nak masuk syurga bersama awak". Bukankah pelik apabila kita menyintai sesaorang kita tolak dia masuk gaung. Bukankah pelik apabila kita menyintai sesaorang tapi kita suka dia dilemparkan ke neraka...itu bukan cinta namanya...Jadi kita yang saling bercinta diatas keimanan ini,Hilal yakin  kita nak masuk syurga bersama-sama. Itu adalah satu kecintaan yang tinggi nilainya."

"Tidaklah yang Hilal capai, novel ke, website ke, facebook ke atau sebagainya menjadi bermakna tanpa TARBIYAH yang Hilal lalui,InsyaAllah"

" Kita, apabila diamanahkan oleh Allah untuk melaksanakan kerja-kerja Islam, maka laksanakanlah sebaik mungkin."

"Pencen didalam kerja dakwah dan tarbiyah hanyalah bila kita "MATI"
Kenapa sahabat-sahabat kita tidak pernah jemu dengan kerja dakwah?
"Perkara ini hanya akan kita rasai apabila kita bersungguh-sungguh, bermati-matian melaksanakan dakwah dan tarbiyah, apabila kita betul-betul  korban dengan ikhlas, betul-betul isi hidup  kita dengan Dakwah dan Tarbiyah, barulah kita dapat merasai apa yang sahabat kita rasa.Apa yang mereka rasa ?
Mereka merasa kebahagiaan dalam berjuang. Oleh itu kita hendaklah rasa bahagia dan bertuah  apabila kita mendapat tugasan dakwah dan tarbiyah untuk dilaksanakan. Allah sayangkan kita. Allah nak bagi kita syurga. Rebutlah peluang ini sebelum Allah TIDAK lagi memilih kita.Allah pilih orang lain.Maka disaat itu kita akan menyesal."
   Inilah sedikit perkongsian yang bermakna yang telah diberikan oleh saudara Hilal Asyraf kepada sahabat-sahabat kelantan. Semoga Allah mengurniakan kita merasa mulia dan bahagia melaksanakan tugas Dakwah dan Tarbiyah (D & T), Ameen

dmar











1 comments:

terry bogart July 20, 2010 at 4:46 AM  

terima kasih di atas perkongsian

definasi cinta yg baru..hurmm

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...