Majlis Penutup Kem Jatidiri......Kehadiran Ulamak Palestin Menyuntik Semangat Baru


Assalamualaikum sahabat yang dikasihi.Semoga Allah sentiasa meneguhkan hati kita untuk berada didalam suasana beriman. Dua hari lepas (7 dis 2010,Ahad) diadakan majlis penutup Kem Jatidiri dan Kesukarelawan di KTD.Kem ini adal ah anjuran HALUAN Malaysia dengan kerjasama JAKIM dan KTD (Kolej Teknologi Darulnaim) Kota Bharu.Program ini telah berlangsung dari 22 hb Dis 2009 - 7 hb Feb 2010 khas untuk pelajar lepasan SPM. Seramai 191 peserta telah dipilih untuk menyertai kem ini.Memang banyak peristiwa-peristiwa indah yang tidak mampu di tulis didalam blog ini.


(Dari kiri : Prof Madya Dr Abdullah Sudin ,Sheikh Ziad SM AL Qishawi, Sheikh Husein Khalil Saqar dan Penterjemah)

    Sesuatu yang menarik hasil dari penyusunan Allah adalah kehadiran dua orang ulamak palestin bersama-sama di majlis penutup Kem Jatidiri ini. Peristiwa ini berlaku diluar perancangan urusetia. Pelawat dari Palestin telah dibawa ke Malaysia oleh Haluan Palestin .Mereka ialah Syeikh Husain Khalil Saqar Al Awawidah , Penasihat Kanan Ikatan Ulamak Palestin dan Sheikh Ziad SM  Al Qishawi , Koordinator Bantuan Kemanusiaan Rabithah Ulama' Palestin.Kedatangan mereka adalah untuk kutipan dana bantuan bagi membantu saudara-saudara Islam di Palestin khususnya di semenanjung Ghaza.Walaupun program mereka agak padat , namun mereka masih mampu duduk sebentar bersama-sama golongan remaja peserta kem ini.Peserta Kem Jatidiri juga merasa sangat bertuah kepada dapat bersama-sama dengan pejuang yang datang dari Palestin. Sepanjang kem, nasyid "palestina tercinta" memang sangat popular dialunkan beramai-ramai. Sebelum ceramah Palestin dimulakan, semua peserta berdiri , bersama-sama mengalunkan nasyid "Palestina Tercinta"penuh semangat .Palestina Tercinta.(sila klik disini)
Antara senikata yang menarik  adalah:
 
      Untukmu jiwa-jiwa kami
      Untukmu darah-darah kami
      Untukmu jiwa dan darah kami
       Wahai Al Aqsa tercinta

      Kami akan berjuang
      Demi kebangkitan Islam
      Kami rela berkorban
      Demi Islam yang mulia

      Untukmu Palestina tercinta
      Kami penuhi panggilanMu
      Untukmu AlAqsa yang mulia
      Kami kan selalu bersamaMu

      Ya Rabbi, Izinkanlah kami
       Berjihad di PalestinaMu
      Ya Allah , masukkan lah kami
       Sebagai syuhadaMu




Ceramah oleh Sheikh Husein Khalil Saqar hanya mengambil masa kira-kira setengah jam namun masej yang dibawa sangat penting.Sheikh Husein pernah beberapa kali merengkok didalam penjara zionis. Beliau menerima siksaan yang sangat teruk sehingga matanya menjadi buta. Walaupun fizikalnya kelihatan lemah, matanya telah pun buta, namun roh JIHAD dijiwanya tetap subur dan segar, tanpa mengenal penat dan lelah.Program beliau di Malaysia sangatlah padat, masa rehatpun sangatlah terbatas. Sehari sebelum sampai ke Kelantan, beliau telah memberikan ceramah utama di majlis Perhimpunan Perdana Palestin di Masjid Wilayah Persekutuan ,Jalan Duta.

 Diantara ucapan beliau, beliau merasa terharu dengan sokongan ummat Islam di Malaysia bagi membantu perjuangan Palestin dan untuk membebaskan Masjidil Aqsa. Perjuangan ini merupakan perjuangan ummat Islam diseluruh dunia."Wahai saudaraku ,Kami (orang Palestin) telah mengorbankan beribu orang syuhada', tanah kami dirampas, rumah kami dirobohkan oleh tentera zionis, namun apa yang kamu telah berikan untuk membantu perjuangan Islam.Kita akan ditanya di hadapan Allah. Adakah kita telah membantu perjuangan ini? Kita boleh membantu melalui hartabenda, melalui sokongan dan melalui doa-doa saudara. Hari ini aku  telah menyampaikan pesanan ini kepada kamu"

" Perjuangan ini bukan sahaja dipelopori oleh golongan lelaki,namun tidak ketinggalan golongan wanita. Ramai wanita-wanita  kami yang sanggup meledakkan diri mereka dengan bom, menyebabkan ramai tentera zionis yang terbunuh, ibu-ibu yang telah menginfakkan anak-anak mereka sebagai syuhada, semua ini dilakukan demi memperjuangan Islam"

Disamping itu, kutipan tabung Palestin pada hari tersebut telah berjaya mengumpulkan  sebanyak RM 4,717, USD 10 dan seutas gelang emas.Semoga Allah membalas setimpal dengan pengorbanan yang telah diberikan.

Wahai saudaraku, perjuangan Islam memerlukan pengorbanan dan jihad yang berterusan.Dalam masa yang sama pembinaan diri dan keimanan perlu sentiasa dipertingkatkan .Satu lagi perkara yang penting adalah sifat "istiqamah" dalam amal Islami. Ameen,

dmar

0 comments:

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...