JALAN-JALAN CARI PENGALAMAN TARBAWI...

  Cuti panjang puteri saya kali ini banyak membawa kenangan manis.Pada 20 hb Jan 2010 semua rakan-rakan sefikrah yang bercuti balik ke Malaysia datang bertandang ke Kota Bharu. Tiga orang dari Johor, seorang dari perak dan dua orang lagi memang berasal dari kelantan.Lima orang siswi belajar di Makassar dan seorang lagi SISWI dari UIAM yang bercuti.Saya dan isteri pula berjaya menjadi  "DRIVER KEHORMAT" kepada mereka. Apa salahnya menjadi driver kalau ia dapat menjana menjadi pahala InsyaAllah.Dan  saya rasa bertuah memiliki seorang isteri yang memahami tanggungjawab seorang muslim.

 Kalau remaja lain datang ke kelantan , kebanyakannya masa dihabiskan untuk melawat tempat-tempat yang indah dan membeli-belah.Ini amat berlainan dengan mereka. Kedatangan mereka bukan untuk bersantai. Kedatangan mereka penuh dengan harapan untuk menimba pengalaman tarbiyah sebanyak mungkin dari generasi tua.  Kedatangan mereka adalah untuk memberi khidmat kepada Islam. Mereka menawarkan diri untuk menjadi fasilitator Kem Jatidiri di pantai Melawi anjuran Haluan Malaysia selama 2 hari. Kem Jatidiri ini dapat mengumpulkan kira-kira 180 remaja (putera puteri) lepasan SPM dari seluruh Malaysia dan dijalankan selama enam minggu.Hasrat kita adalah untuk membina generasi remaja muslim yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan sentiasa bersedia untuk berkhidmat kepada orang lain.


Kira-kira jam 3.30 petang (20/01/2010) saya telah membawa mereka menziarahi seorang aktivis Haluan iaitu Saudara Rosdi Baharom. Saudara Rosdi merupakan seorang yang cukup berpengalaman terutama di bidang motivasi remaja. Pertemuan selama sejam ini turut disertai oleh isteri beliau. Banyak maklumat dan pengalaman yang dapat dikongsikan bersama.Berbincangan duahala yang dijalankan, sangat memberi makna kepada siswi kita terutama untuk berdakwah dikampus.

   Pada sebelah malamnya kami menziarahi Ketua Haluanita Kelantan, Dr Salwana binti Mahyudin (Gambar diatas, no 2 dari kanan dibarisan belakang). Dr Salwana adalah merupakan Pakar Sakit Puan dan suami beliau ialah Dr Mansor .Dr Mansor pula merupakan seorang Pakar Jantung (Cardiologist). Kedua-duanya bertugas di Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu.Kami disambut dengan penuh kemesraan.Walaupun mereka sering sebuk dengan tugas harian, tapi masih mampu menjadi penggerak kepada aktiviti Haluan khususnya di Kelantan. Disini siswi yang datang diberi pendedahan bagaimana mengimbangi tugas sebagai seorang doktor dengan tugas sebagai seorang murobbiyah, sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anak beliau.Kesebukan tugas bukanlah merupakan alasan yang ampuh untuk kita meninggalkan kerja dakwah kita. Sebaliknya profesionalismi yang kita miliki merupakan modal yang perlu kita memenafaatkan sebaik mungkin untuk kita jadikan bekalan kita diakhirat nanti,InsyaAllah.

  Jam 10.00 malam barulah kami beransur pulang.Mulai keesokannya mereka akan berkampung di Chalet Sri Pantai (Melawi) sebagai tenaga fasilitator.Dari wajah mereka, terukir senyuman dan kepuasan.Keletihan tapi penuh kenikmatan.

dmar

0 comments:

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...