BERMENAFAATLAH KEPADA ORANG LAIN......

Assalamualaikum wt,

Sahabat yang dikasihi. Sesungguhnya salah satu dari Muwasaffat Tarbiyah adalah "Nafi'un Li ghoirihi" atau "bermenafaat kepada orang lain". Oleh itu kita perlu mempersiapkan diri kita untuk sedia berbakti dimasa sahaja.Bukan berbakti untuk bangsa, bukan berbakti untuk negara semata-mata, tetapi yang lebih besar dari itu adalah untuk kita berbakti demi untuk Islam. Kita nak jadikan ia sebagai ibadah. Nak tukarkan ia untuk menjadi "pahala", InsyaAllah.Oleh itu setiap amal mestilah dimulai dengan niat yang betul, iaitu untuk mencari "Mardhatillah".Adakalanya niat kita yang murni bertukar untuk mencari nama, kedudukan dan sebagainya. Amalan sebegini hanyalah seperti debu-debu yang berterbangan, Na'uzubillah.

Banyak gerakan Islam didunia pada hari ini berjaya melalui banyaknya aktiviti-aktiviti kemasyarakatan. Mereka berkhidmat dengan membawa syahsiah Islamiyah, membawa risalah dakwah.Contohnya : PKS di Indonesia. Mereka mempunyai ramai relawan yang sanggup berbakti terutama bila berlakunya bencana alam seperti gempa dan sebagainya. Pengalaman saya semasa mengikuti misi bantuan kemanusiaan HALUAN  ke Padang/Pariaman beberapa bulan yang lalu saya dapati relawan mereka berkhidmat dengan penuh keihklasan, mereka bekerja dengan berbekalkan qiamulail, bacaan al Qur'an dan zikir kepada Allah. Mereka  mengutamakan orang lain melebihi dari kepentingan diri sendiri.Mereka berbakti dengan penuh kegembiraan dan diselubungi rasa ukhuwah yang tinggi , walaupun ramai dikalangan mereka yangmana rumah mereka turut musnah akibat gempa.Apabila kami ingin menyalurkan bantuan, mereka asyik  memberikan kepada orang lain (sedangkan pada hakikatnya mereka juga memerlukan bantuan sebab rumah mereka runtuh teruk). Inilah hasil Tarbiyah Islamiyah. Melahirkan jiwa-jiwa yang hebat.Mengutamakan saudaranya melebihi dari keperluan diri mereka sendiri.

(Dr Salwana sedang memberi ceramah )                            (Dr Nordin dan Dr Pazudin sedang bertugas)

Alhamdulillah, walaupun negara kita aman, kita harus mempersiapkan jiwa kita agar sentiasa bersedia untuk berbakti. Persiapan ini sangat penting agar kita mampu memberi khidmat bila-bila masa sahaja jika diperlukan. Salah satu latihan yang telah dirancang oleh Haluan adalah melalui program khidmat masyarakat.Pada hari kelmarin (20/02/10) bersamaan hari Sabtu , Kelab Haluan(KKH) Kelantan telah diberi amanah untuk berbakti kepada penduduk kampung di sekitar Masjid Pendek Kota Bharu dari jam 10.00 pagi - 1.00 tgh. Seramai 5 orang doktor  KKH terlibat  dan telah telah dibantu oleh Kelab Remaja Haluan dan Haluanita Kelantan. Seramai 102 orang pesakit telah menerima rawatan percuma. Diantara pendekatan yang digunakan semasa merawat adalah merawat dengan penuh kasihsayang, mesra dan ikhlas.Sambutan dari masyarakat setempat amat menggalakkan.Sementara itu Dr Salwana Mohyudin iaitu Pakar Sakit Puan Hospital Raja Perempuan Zainab II telah memberi ceramah mengenai Penyakit Kanser di kalangan wanita. Beliau juga merupakan Ketua Haluanita Kelantan telah menyeru golongan wanita agar segera tampil untuk mendapatkan rawatan jika terdapat tanda-tanda yang yang meragukan terutama bagi kes kanser payudara (Breast Canser) dan kanser pangkal rahim (Ca Cervix).Kira-kira 40 - 50 orang wanita telah hadir mendengar ceramah tersebut.
      (Tempat memberi ubat)                                             (golongan remaja Haluan dilatih untuk berbakti)

Rumusan

1. Kita mesti membuat persiapan jiwa untuk sentiasa bermenafaat kepada orang lain.
2. Libatkan diri anda secara aktif didalam aktiviti kemasyarakatan yang berteraskan adap adap Islam.
    (Jika anda berminat anda boleh mendaftar sebagai relawan Haluan )
3. Melaksanakan kerja kebajikan akan menambahkan lagi rasa ukhuwwah fillah
4. Dapat menimba pengalaman baru untuk mendekati masyarakat.
5. Kita adalah orang yang mulia kerana kita membawa misi dakwah.


DMAR

  

2 comments:

bintu khuzaimah February 21, 2010 at 6:15 PM  

assalamualaikum wbt..

suka baca post kali ini.

bestnya program khidmat masyarakat seperti ini..

semoga sentiasa kuat dalam perjuangan ya pakcik!

Mohd Ariff B. Abd Rashid February 22, 2010 at 12:45 AM  

T.kasih. Sekadar nak kongsi pengalaman. Latihan rohiyah melalui "usrah mingguan" kemudian diikuti oleh tarbiyah jasadiyah melalui aktiviti terancang secara jamaie

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...