Semalam bersama Pelajar KTD....Part 1

Assalamualaikum wt,

Telah lama rasanya waktu berlalu begitu saja. Umur pun semakin hampir sampai ke penghujungnya.Saban hari memikirkan sejauh mana kita menyeru orang lain kepada Islam. Pada petang jumaat baru-baru ini adalah saat-saat yang paling indah apabila berpeluang bersama 9 orang pelajar KTD (halaqah PESAT).Saya telah menyewa gelanggang badminton di MD Ketereh. Seronoknya dapat bersama mad'u....alangkah bahagianya hati ini.Walaupun saya tidak tau sejauh mana perasaan mereka, namun kehadiran mereka sudah cukup menyenangkan.Sesungguhnya Allah lah yang berhak memeberi hidayah kepada hambaNya.

Dikalangan mereka ada yang telah memiliki fikrah Islam, namun sebahagiannya masih lagi seperti remaja lain. Tak apa lah...yang penting mereka sudi datang.Permainan badminton petang itu di mulakan dengan membaca Ummul Kitab Al Fatihah, diiringi dengan strecthing. Permainan petang tu sememangnya rancak. Tapi tenaga orang muda tak sama dengan orang yang diambang limapuluhan. Selepas permainan itu tamat, saya mengarahkan semua berdiri dalam satu bulatan.Saya beri sedikit tazkirah ringkas.Matlamat kita bermain adalah untuk mendapatkan kekuatan. Kekuatan ini pula akan digunakan untuk beribadah kepadaNya. Jadi bermain badminton pun merupakan ibadah.Ada yang terkebil=kebil matanya, mungkin tertanya-tanya "main pun boleh jadi ibadah..?".Setelah selesai., kami bersalaman seorang demi seorang mengikut urutan bulatan tersebut.Memang sengaja saya buat begitu.Biar mereka faham tentang nikmat "Mahabbah fillah". Kasihsayang kerana Allah.Orang tua bersalaman dengan orang muda.Apalah salahnya kita turunkan ego kita sedikit.Kalaulah itu yang boleh dijadikan sebab untuk pintu hidayah terbuka, saya lakukan dengan rela hati.Saya lihat dari wajah mereka , mereka sangat gembira melakukannya.Bahagianya bersama-sama dengan generasi muda ini.Merekalah nanti bakal pewaris dakwah. Mereka perlu diselamatkan. Mereka perlu kita berikan perhatian.Hati mereka perlu kita tawan walau bagaimana susah sekali pun. Benih-benih iman dijiwa mereka perlu kita suburkan, disirami dengan limpahan kasihsayang.Dilubuk hati saya, bagaikan tak sabar-sabar lagi ingin melihat remaja-remaja ini akan menjadi rijalul aqidah, menjadi tentera dakwah, membawa panji -panji Islam disaat ummat dalam kegelapan.Memang...semua ini perlukan kesabaran. Semoga Allah memudahkan kerja-kerja saya.

dmar

1 comments:

NurtaQwa08 November 17, 2009 at 5:16 AM  

Semangat orang muda bergabung dengan hikmah orang tua...

About Me

My Photo
Mohd Ariff B. Abd Rashid
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Saya seorang GP, membuka klinik swasta (Klinik Ehsan) di Ketereh,Kota Bharu Kelantan
View my complete profile

Followers

Waktu

Mutiara Kata

"Kalian adalah umat yang beruntung kerana menjadi umat yang MEMILIH untuk bangkit berijhad, bukan umat yang TERPAKSA bangkit untuk berjihad. Kalian menjadi tangan yang di atas (memberi) bukan tangan yang dibawah (terpaksa menerima). Ganjaran di sisi Allah, sama seperti seolah-olah kalian sedang berjihad dihadapan Baitul Muqadis... Andainya Kalian mati tidak mustahil Allah masukkan Kalian bersama para syuhada..."
Sheikh Abu Bakar al Awawidah (Pejuang Palestin) Ketika Kunjungan Beliau Ke Malaysia Anjuran HALUANPalestin

Popular Posts

Haluan Tarbawi

Pesanan

Haluan Malaysia

Haluan Malaysia
Berakhlak, Mendidik & Berbakti

Tetamu

Featured Posts

...